al

Amb motiu de l’exposició retrospectiva de l’artista novaiorquesa Rosemarie Castoro al MACBA, Rosemarie Castoro. Enfocar a l'infinit, centrada en els primers anys de la seva carrera (1964-1979), el museu organitza un programa de dansa amb Yvonne Rainer, figura clau de la dansa postmoderna. Castoro va participar en cercles d’art minimalista, dels quals formaven part les ballarines i coreògrafes Yvonne Rainer, Twyla Tharp, Lucinda Childs i Joan Jonas. En el cas concret de Rainer, Castoro va participar com a intèrpret en la seva obra Carriage Discreteness, els accessoris minimalistes de la qual van ser dissenyats per Carl Andre i que es va presentar en el marc de Nine Evenings: Theatre and Engineering el 1966. L’enregistrament d'aquesta peça de dansa s’inclou en l'exposició.
En aquest programa combinat, Yvonne Rainer presenta dos dels seus treballs més recents: una conferència-performance que interpreta ella sola a l’escenari i la seva última coreografia, The Concept of Dust. Rainer és una figura clau de la dansa contemporània. El 1962 va ser una dels fundadors del Judson Dance Theatre. Inspirant-se en les nocions d'indeterminació de John Cage, va crear les seves actuacions d'acord amb una sèrie de tasques genèriques que integraven gestos quotidians en un vocabulari de dansa. El 1966 va estrenar Trio A, la primera secció de la seva obra The Mind is a Muscle. Tot i que des de mitjans dels seixanta ja incorporava imatges projectades en els seus entorns de performance, Rainer va escriure i dirigir la seva primera pel·lícula de durada mitjana, Lives of Performers, el 1972. El 1975, es va començar a dedicar principalment a fer migmetratges i llargmetratges en què va reinvertir codis narratius. Entre el 2000 i el 2006, va tornar a la coreografia i va crear dues obres noves: After Many a Summer Dies the Swan (2000), una actuació grupal encarregada per la Fundació Baryshnikov Dance, i AG Indexical, amb una petita ajuda de H.M. (2006).

CONFERÈNCIA-PERFORMANCE D'YVONNE RAINER
Dimarts 19 de desembre, 19 h
Lloc: Auditori MACBA
Revision: A Truncated History of the Universe for Dummies. A Rant Dance by Yvonne Rainer

DANSA
Dimecres 20 de desembre, 20 h
Lloc: Mercat de les Flors, Sala Pina Bausch
The Concept of Dust: Continuous Project – Altered Annually (2014) és un treball en curs que interrelaciona la dansa formal amb diversos textos que tracten de l’envelliment i la mort, històries personals i material citat d’una varietat de fonts, com per exemple les antigues dinasties de l’Orient Mitjà (Metropolitan Museum), troballes paleontològiques (New York Times) o cites literàries. Aquests textos són llegits en veu alta per Rainer i els ballarins de manera intermitent. El poder del llenguatge com a trajectòria que corre paral·lela a la música (Gavin Bryars, Giovanni Paisiello) continua sent un element coordinador important en el treball de Rainer. Aquests tres eixos –moviment, música i text– es combinen per crear un ambient una mica melancòlic. A Dust, els intèrprets tenen la llibertat d’iniciar i/o avortar els moviments al seu gust, prenent decisions espontànies i exercitant diverses opcions durant els 50 minuts de durada de la peça. El resultat és una estructura que sembla creada a l’atzar, amb impredictibles moments d’uníson, humor i convergències sorprenents.

Textos citats (sense ordre predeterminat): Barack Obama, Maureen McLane, Harold Brodkey, Jean Luc Godard, Fredric Jameson, Alex Ross, Louise Bourgeois, Yvonne Rainer, D.H. Lawrence, wall inscriptions in the Islamic wing of the Metropolitan Museum of Art, Daniel Zalewski, Christa Wolf, Amiri Baracka, Donald Trump, et al.

Coreografia: Yvonne Rainer, amb una mica d’ajuda de Honi Coles, Jane Dudley (via Sheron Wray), Isadora Duncan (via Carl Van Vechten), Fritz Lang, Michael Douglas Peters (via Michael Jackson), Nina Stroganova, Jacques Tati, Les Twins, et al. I, per descomptat, amb molta ajuda dels «Raindears».
Assistent de coreografia: Pat Catterson
Intèrprets: Pat Catterson, Emily Coates, Patricia Hoffbauer, Emmanuèle Phuon, Yvonne Rainer, Keith Sabado, David Thomson.
Música: Arietta d’Edvard Grieg i The Sinking of the Titanic de Gavin Bryars
Il·luminació: Les Dickert
Vestuari: Juanita Cardenas
So: Quentin Chiappetta

Programa coproduït amb Performa, Nova York.

Agraïments: RoseLee Goldberg, Esa Nickle i Sasha Okshteyn de Performa, i USA Fellowships pel seu suport.

INTÈRPRETS DANSA
Pat Catterson és artista instal·lada a Nova York. Ha coreografiat 109 obres i ha rebut la Solomon R. Guggenheim Choreography Fellowship (2011) i nombroses beques de coreografia del National Endowment for the Arts, CAPS Grants, la Harkness Foundation i la Fulbright Commission. Ha ensenyat al Sarah Lawrence College, UCLA, a la Juilliard School i al Merce Cunningham Studio, entre d’altres. Durant vint anys ha impartit classes a Nova York i ha estat artista convidada arreu dels Estats Units i Europa, recentment al Kalamata Dance Festival de Grècia i al Centre national de danse contemporaine d’Angers, França. Ha publicat articles a Ballet Review, JOPERD, Attitude Magazine, Dance Magazine Online, Getty’s The Iris i Dance Research Journal. Llicenciada en Psicologia i Filosofia a la Northwestern University i màster en Arts Interdisciplinàries pel Goddard College. La seva última obra, NOW, és una instal·lació/performance en la qual vuit ballarins a Nova York dansaven conjuntament i en directe amb ballarins en nou països més a través d’una projecció via Skype. Va començar a treballar amb Yvonne Rainer el 1969 i des de 1999 és la seva directora assistent d’assaig. Especialista en l’obra primerenca de Rainer, n’ha supervisat la posada en escena per encàrrec de molts ballarins i companyies, així com per a la Raven Row Gallery, la Tate Modern i la Hayward Gallery de Londres, i altres iniciatives al Brasil, Dinamarca, Noruega, Finlàndia, al MoMA de Nova York, Dia Beacon, Getty Museum de Los Angeles i, més recentment, per a la Steven Petronio Company en el marc del Bloodlines Project.

Emily Coates ha actuat internacionalment amb el New York City Ballet, White Oak Dance Project de Mikhaïl Baríxnikov, Twyla Tharp i Yvonne Rainer. Ha ballat tres duets amb Baríxnikov en obres de Mark Morris, Karole Armitage i Erick Hawkins. Ha presentat solos i treballs col·laboratius al Danspace Project, Works & Process al Guggenheim, Ballet Memphis i Performa, entre d’altres. El seu projecte més recent, la performance Incarnations, es va estrenar al Danspace Project el 2017 amb crítiques entusiastes. Actualment està escrivint un llibre amb la física de partícules Sarah Demers sobre física i dansa (de pròxima publicació per la Yale University Press). És llicenciada en Anglès i té un màster en Estudis Americans per la Yale University. Dirigeix l’itinerari d’estudis de dansa a Yale i és membre de l’equip directiu de la Yale School of Drama. Balla amb Yvonne Rainer des de l’any 2000.

Les Dickert (Disseny d’il·luminació) ha treballat per a un ampli ventall de companyies, des de teatre shakespirià i contemporani, dansa moderna i ballet clàssic fins a performance art internacional. Des de l’any 2000, ha col·laborat amb Yvonne Rainer en nombroses obres, entre d’altres After Many a Summer Dies the Swan, RoS Indexical, AG Indexical, Spiraling Down, Assisted Living Good Sports 2 / Do You Have Any Money, Early Works i Concept of Dust. Entre els seus projectes més recents, destaquen Sense and Sensibility (Off-Broadway) i Fancy Free (Miami City Ballet). Dansa: White Oak Dance Project, San Francisco Ballet, Boston Ballet, Atlanta Ballet, Miami City Ballet, Tulsa Ballet, Joffrey Ballet, BalletMet. Internacional: Centre Pompidou, La Scala i els ballets nacionals d’Anglaterra, Dinamarca, Austràlia, Bèlgica, Canadà i Rússia. Broadway: Wrong Mountain (assistent), High Society (assistent). Off-Broadway: Atlantic Theater, Rattlestick Theater, P73, Theater Row, Ensemble Studio Theater, entre d’altres. Regional: McCarter Theater, ACT, ART, Shakespeare and Company, Great Lakes Theater Festival, Geva Theater, Perseverance Theater, Syracuse Stage, Triad Stage, Arden Theater. Llicenciat per la Yale School of Drama.

Emmanuele Phuon és francocambodjana i viu a Brussel·les. Va començar a ballar amb el Royal Ballet de Cambodja i es va graduar al Conservatori Nacional de Dansa el 1986. A Nova York, ha actuat amb l’Elisa Monte Dance Company de 1989 a 1994, amb el White Oak Dance Project de Baríxnikov des de 1995 fins a 2001, i ha treballat amb Martha Clarke, Joachim Schloemer i Meg Stuart, entre d’altres. El 2010 va ingressar a la companyia informal d’Yvonne Rainer. El 2009 i 2015 va obtenir una beca de l’Asian Cultural Council pel seu treball coreogràfic amb l’Amrita Performing Arts a Phnom Penh, Cambodja. La seva obra s’ha presentat al Baryshnikov Arts Centre i al New Haven’s Festival of Arts and Ideas (2010), Spoleto Dance Festival de Charleston (2011), Guggenheim Works and Process (2013), Singapore Da:ns festival, i ha fet gires a Hong Kong, Amsterdam i Nova Delhi.

Patricia Hoffbauer treballa en l’àmbit de la performance a Nova York des de finals de la dècada de 1980. Nascuda al Brasil, ha col·laborat amb artistes instal·lats a Nova York com l’escriptor i performer George Emilio Sanchez. Entre les seves obres, cal destacar la sèrie Who Killed Carmen?, presentada al Whitney Museum; Para-Dice, presentada al Danspace Project; i Dances for Intimate Spaces and Friendly People presentada al Gibney Dance Center. Ha rebut beques i ajuts del NYSCA, NYFA, NEA, Map Fund, Lewis Center for the Arts de la Princeton University i una residència Dance in Process (DiP) del Gibney Dance Center. És artista en residència del NYSCA Movement Research Artist-in-Residence 2017-1018. La seva última peça, Getting Away With Murder, s’ha estrenat a La MaMa’s Ellen Stewart Theater el juny de 2017. Ha creat peces per encàrrec de la Tisch School of the Arts de la NYU, el Barnard College i The New School a la tardor de 2017. Ha estat professora al Hunter College i al Lewis Center for the Arts de la Princeton University, entre d’altres escoles, i actualment és professora adjunta a l’Open Arts Program de la Tisch School of the Arts de la NYU. Els seus escrits han aparegut en el llibre New Visions del New Museum, entre d’altres publicacions, i aviat es publicarà Bodies as Archive (Wesleyan University Press), en el qual ha col·laborat. És membre fundadora dels Raindears d’Yvonne Rainer, i va produir la gira de la companyia pel Brasil el 2007. També va comissariar una sessió del Judson at 50 Platform al Danspace Project.

Yvonne Rainer, una de les fundadores del Judson Dance Theater (1962), es va decantar per la direcció cinematogràfica després de quinze anys de carrera com a coreògrafa i ballarina (1960-1975). Després de realitzar set llargmetratges experimentals –entre d’altres, Lives of Performers (1972), Privilege (1990) i MURDER and murder (1996)– va retornar a la dansa el 2000 arran d’un projecte de la Baryshnikov Dance Foundation (After Many a Summer Dies the Swan). Des d’aleshores, ha creat sis peces de dansa, entre les quals destaquen AG Indexical, with a little help from H.M., Assisted Living: Do you have any money? i The Concept of Dust: Continuous Project – Altered Annually. Les seves pel·lícules i obres de dansa s’han vist arreu dels Estats Units i Europa. S’han fet presentacions retrospectives de seva obra, incloent-hi dibuixos, fotos, pel·lícules, quaderns de notes i personals, en museus com la Kunsthaus Bregenz i el Museum Ludwig, Colònia (2012); Getty Research Institute, Los Angeles; Jeu de Paume, École des Beaux Artes, La Ferme du Buisson, París; i Raven Row, Londres (2014). El 2006, va publicar unes memòries, Feelings Are Facts: a Life (MIT Press). El 2011, va aparèixer una tria de la seva poesia publicada per Badlands Unlimited de Paul Chan. Altres recopilacions dels seus escrits són Work: 1961–73 (1974); The Films of Y.R. (1989); i A Woman Who…: Essays, Interviews, Scripts (1999). Al llarg de la seva carrera ha obtingut dues beques Guggenheim, una beca MacArthur i una U.S.A Fellowship.

Keith Sabado va ser membre durant molt temps del Mark Morris Dance Group i el White Oak Dance Project, i també va ballar en companyies com la de Pauline Koner, Hannah Kahn, Rosalind Newman, Jim Self i Lucinda Childs. Ha actuat amb el grup Paradigm i ha ballat en òperes dirigides per Mark Morris, Peter Sellars i Martha Clarke. És professor de dansa, de Pilates i de rehabilitació del moviment i també ensenya en tallers diversos, a més de formar part de l’equip pedagògic del programa de condicionament a la JKO School de l’American Ballet Theater i de l’ABT’s Studio Company.

David Thomson ha col·laborat com a performer/creador, en els camps de la música, la dansa, el teatre i la performance, amb artistes com Bebe Miller (1983-1986, 2003-2006), Marta Renzi, Trisha Brown (1987-1993), Susan Rethorst, Remy Charlip, Grisha Coleman|Hot Mouth, Ralph Lemon (1999-2010), Sekou Sundiata, Tracie Morris, Meg Stuart, Dean Moss/Layla Ali, Alain Buffard, Marina Abramović, Yvonne Rainer, Kaneza Schaal Yanira Castro, David Bowie and Maria Hassabi, entre d’altres. La seva obra pròpia es desenvolupa en les interseccions del moviment, el text, la música i la veu, i ha comptat amb el suport de The Kitchen, Danspace Project at St Mark’s Church, Dance Theater Workshop, Movement Research at Judson Church, Baryshnikov Arts Center, Gibney Dance Center, LMCC, The Invisible Dog i Mt Tremper Arts. Thomson ha guanyat el premi Bessie amb Sustained Achievement (2001), la beca USArtist Ford Fellow el 2011, la NYFA Fellow in Choreography el 2013, i una Yaddo and MacDowell Fellow. És llicenciat en Estudis Interdisciplinaris per la SUNY Purchase.

Amb el suport de:
Logo Henry Moore
Patrocinador principal d'activitats:
Estrella Damm
Yvonne Rainer, The Concept of Dust: Continuous Project-Altered Annually, 2016. Photo © Paula Court.

Programa

CONFERÈNCIA-PERFORMANCE D'YVONNE RAINER
Dimarts 19 de desembre, 19 h
Lloc: Auditori MACBA
Preu: 10 euros

DANSA
Dimecres 20 de desembre, 20 h
Lloc: Mercat de les flors, Sala Pina Bausch
Preu: 15 euros
Places exhaurides

DRAMATÚRGIES DEL DEBAT
Dimecres 20 de desembre, 18.30 h
Lloc: Mercat de les flors, Sala Pina Bausch
Roberto Fratini, professor de Teoria de la Dansa a l'Institut del Teatre, dramaturg i teòric de l'art, farà una dissecció al llarg de la qual plantejarà temes com la naturalesa de la trobada entre públic i artista.
Preu: Gratuïta

Amb la col·laboració del Mercat de les Flors.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68


Exposició


Continguts relacionats

Àudios

Son[i]a #259. Yvonne Rainer
02.05.2018

Publicacions