al

Taller María Berríos: «El camí no és el camí». Experiències poètiques i polítiques de pedagogia radical
A la riba del Pacífic d’Amèrica del Sud, fa mig segle, una petita escola d’arquitectura plantejava que la pedagogia no és més que «la humana alegria de parlar els uns amb els altres». Un col·lectiu de poetes-arquitectes animava els seus alumnes a sortir a recórrer la ciutat sota la premissa que les coses importants no es poden aprendre en una aula, sinó participant en la vida de la ciutat, participant en la seva intimitat. El taller reflexionarà de manera pràctica i heterodoxa sobre algunes d’aquestes premisses, intentant actualitzar aquella manera americana d’experimentar i aprendre del carrer, a partir d’activacions col·lectives a la ciutat de Barcelona.

María Berríos és sociòloga, editora, escriptora i curadora independent. Viu i treballa entre Santiago de Xile i Copenhaguen. La seva exposició més recent, El cuerpo del arquitecto no es el de un solo hombre, sobre l’obra d’Alberto Cruz, cofundador de l’Escola de Valparaíso, s’acaba d’inaugurar al MAVI (Santiago de Xile).

Lloc: Aula 0
Gratuït. Inscripció: cal enviar una carta de motivació fins al 3 de novembre de 2017 a programespublics [at] macba [dot] cat, indicant a l’assumpte: María Berríos. El camí no és el camí. Activitat recomanada per a professorat de qualsevol matèria i nivell, estudiants, i persones amb interessos vinculats a l’educació.

Taller valeria flores: Eròtiques escripturals. Experiències sensibles per a la dissidència pedagògica
La proposta del taller consisteix en un treball d’invenció i incitació a dur a terme una experiència col·lectiva amb pràctiques d’escriptura que alteri, qüestioni i disputi les maneres habituals d’escriure; fer(nos) cos i saber docent, disposant un espai-temps per a l’experimentació com a exercici d’excitació temporal, sensible i cognitiva. Les pràctiques d’escriptura són enteses com un procediment de producció de pensament i sensibilitat pedagògica, disposades a incitar un joc de contagis i afectacions mútues, de llenguatges corporals, textures de la subjectivitat, ritmes contrainstitucionals i eròtiques espectrals de la imaginació.
Aquesta invitació a l’escriptura tramada des de les teories i pràctiques feministes, de la dissidència sexual, queer/cuir i decolonial, convoca els i les participants a assajar formes d’estranyament de la pedagogia des d’una perspectiva desheterosexualitzant del saber educatiu i l’erotisme com a força desitjant i intensificador afectiu del cos i del coneixement. Es proposa repensar les pràctiques pedagògiques entorn de sexualitats, gèneres, desitjos, i inventar sabers desobedients de/sobre nosaltres mateixes, fent incursions en l’anàlisi de l’ordre sensible i polític del qual es participa.

valeria flores. Escriptora lesbiana feminista docent. Així es defineix valeria flores, professora de primària en escoles públiques de Neuquén (Patagònia argentina), per a qui l’aula és un espai de docència i també d’activisme polític.

Lloc: Auditori Convent dels Àngels
Gratuït. Inscripció: cal enviar una carta de motivació fins al 3 de novembre de 2017 a programespublics [at] macba [dot] cat, indicant a l’assumpte: valeria flores. Eròtiques escripturals. Activitat recomanada per a professorat de primària i persones amb interessos vinculats a l’educació.

Taller Sofía Olascoaga: La imaginació institucionalitzada? Altres aprenentatges són possibles
Quin tipus de relacions aprenem i comencem a interioritzar durant l’experiència escolar? De quina manera repetim i reproduïm codis, rituals, certificacions i avaluacions al llarg de la vida productiva? Quina mena de sabers i aprenentatges són desvalorats pel fet de quedar fora de les especialitzacions reconegudes institucionalment i de la seva reproducció a partir de professions certificades? A partir de la lectura col·lectiva d’algunes nocions crítiques proposades per Ivan Illich a la dècada dels setanta, abordarem les «trames de l’aprenentatge» i les «eines convivencials» com a elements per repensar la configuració de les relacions d’ensenyament-aprenentatge, i analitzarem experiències de construcció d’autonomia i d’organització imaginades com a societats convivencials.

Sofía Olascoaga treballa en les interseccions entre art i educació a través de l’activació d’espais que potenciïn el pensament crític i l’acció col·lectiva. La seva recerca se centra en una avaluació crítica de la tensió entre la utopia i el fracàs de models intencionals de crear comunitat i alternatives en educació desenvolupats a la ciutat de Cuernavaca, Mèxic, en dècades passades.

Lloc: Espai Taller
Gratuït. Inscripció: cal enviar una carta de motivació fins al 3 de novembre de 2017 a programespublics [at] macba [dot] cat, indicant a l’assumpte: Sofía Olascoaga. La imaginació institucionalitzada? Activitat recomanada per a professorat de qualsevol matèria i nivell, estudiants i persones amb interessos vinculats a l’educació.

Organitzat pel MACBA i l’AECID
AECID
valeria flores

Programa

Tots els tallers es desenvoluparan durant els dies 14, 15 i 16 de novembre de 18 a 21 h. Cada sol·licitant podrà participar únicament d'un sol taller durant aquests tres dies i ho podrà fer mitjançant l'enviament d'una carta de motivació. A partir del 6 de novembre i via mail, s'enviarà a tothom que hagi demanat participar, un correu amb la confirmació de plaça.

El termini d’inscripcions ja està tancat.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68