Arxiu

 'Colección documental Between the Frames 1983-1993: Grabaciones originales - Entrevistas íntegras  ...', 1983-1993

Colección documental Between the Frames 1983-1993: Grabaciones originales - Entrevistas íntegras 1983 – 1993

Fecha:
1983-1993
Procedencia:
Colección MACBA. Centro de Estudios y Documentación

Entre el 1983 i el 1993, Antoni Muntadas (Barcelona, 1942) va entrevistar a 156 professionals del món de l’art i, a partir de les més de 200 hores d’enregistrament en vídeo, va editar-ne vuit capítols de diversa durada cada un, que formen part de la instal·lació Between the Frames: The Forum (Barcelona), 1983-1993 (2011), que actualment pertany a la Col·lecció MACBA. El 2009, en el context dels projectes de preservació digital, el Centre d’ Estudis i Documentació MACBA va arribar a un acord amb l’artista per promoure la digitalització d’aquestes entrevistes. Amb la col·laboració del Standby Program, els enregistraments originals es van transferir de VHS NTSC a DigiBeta (PAL) en el laboratori MercerMedia (Nova York), i d’aleshores ençà formen part dels fons de la Biblioteca i són consultables, tant en conjunt com de forma individual.

Between the Frames va sorgir de l’interès per elaborar una visió del sistema artístic en els anys vuitanta. En concret l’origen es remunta a l’exposició Comments, que el Long Beach Museum of Art (LBMA) de Califòrnia va organitzar el 1983, en què Muntadas participava amb una obra seva. “Vaig escoltar com els guies del museu explicaven l’obra que hi tenia exposada, La televisió (1980), i em va sorprendre la interpretació que en van fer. Als Estats Units, els guies són en general animadors benèvols que fan un paper important en els museus. Aquella experiència em va fer reflexionar d’una forma ‘micro’ sobre el que passa entre l’artista i el públic”, explica Muntadas.

A partir de aquella reflexió, Muntadas va començar una llarga sèrie d’entrevistes amb nombrosos protagonistes del circuit internacional de l’art: marxants, galeristes, col·leccionistes, comissaris, guies de museu, crítics d’art i professionals dels mitjans de comunicació, és a dir, els diferents intermediaris que ocupen una posició entre l’obra d’art i el públic. A aquests s’hi van afegir alguns artistes, les entrevistes dels quals van constituir l’epíleg.

A continuació, l’artista va editar extractes d’aquestes entrevistes i les va dividir en vuit capítols, cada un dedicat a un dels grups professionals. El resultat va ser la videoinstal·lació Between the Frames: The Forum, un projecte videogràfic que originalment va adoptar la forma d’un panòptic, i que es va presentar per primera vegada en el Wexner Center for the Arts de Columbus (Ohio, Estats Units). En aquesta videoinstal·lació, a partir d’un espai central es desplegaven set cel·les, en cada una de les quals hi havia un monitor de vídeo amb fragments d’entrevistes de cada grup. Des d’aleshores, aquest projecte s’ha mostrat amb diversos dispositius, des de la dispersió dels capítols al llarg de les sales i les oficines del CAPC Musée d’Art Contemporain de Bordeus fins a les diverses escenificacions que van fer-ne un banquer, un filòsof, un historiador i un sociòleg en diversos museus europeus i americans. El 2010 la Fundació MACBA va adquirir aquest treball amb la seva concepció original (el panòptic) i el va adaptar a les seves sales.

Entre els nombrosos personatges entrevistats hi ha figures de la rellevància d’Achille Bonito-Oliva, Maria Lluïsa Borràs, Benjamin Buchloh, Leo Castelli, María Corral, Daniel Giralt-Miracle, Marian Goodman, Romà Gubern, Kasper König, Lucy Lippard, Catherine Millet, Pierre Restany, Harald Szeemann. Per altra banda, John Baldessari, Joseph Beuys, Dan Graham, Hans Haacke, Krzystof Wodiczko i Jaume Xifra són alguns dels artistes que apareixen en l’epíleg. L’estructura de les entrevistes és homogènia: la càmera mostra permanentment la imatge de l’entrevistat, encara que en off se senten les preguntes que Muntadas els adreça, i que normalment responien a un guió prèviament elaborat.

Amb aquestes entrevistes i la posterior creació de la videoinstal·lació, Muntadas pretenia diseccionar el complex engranatge que vincula l’art, la política i l’economia. “En els anys vuitanta, el sistema de l’art s’estava transformant. En el món de l’art hi ha, per una banda, el treball dels artistes i tot el que envolta la producció de l’obra, i per l’altra, el sistema que constitueix l’entorn de la intermediació: la difusió, la venda, el col·leccionisme, la distribució… Tot el que afecta la visibilitat posterior del projecte. Els anys vuitanta representen un període molt concret en què alguns d’aquests intermediaris van ocupar un poder excessiu i van tenir una visibilitat exagerada. Per això volia entendre com s’havia arribat a una situació com aquesta”, ha explicat.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Àudios

Publicacions

Artistes