Carregant...

Montsalvat, 1981-1994

Collage, Tríptic 281,5 x 602 x 5 cm

Anselm Kiefer va néixer a Alemanya l’any 1945. Va estudiar dret i literatura francesa a la Universitat de Friburg i, posteriorment, art a les acadèmies d’art de Friburg i Karlsruhe. Guerra Mundial, i el situa en una generació d’alemanys de postguerra que havien heretat el llegat del feixisme i s’havien vist enfrontats a la negociació cultural de la memòria i la identitat nacional alemanya. En aquest aspecte, hem de contextualitzar la seva obra en relació amb la declaració de Theodor W. Adorno del 1949 i la influència que va exercir en aquell moment: "Després d’Auschwitz, escriure poesia és un acte de barbàrie." Al començament de la dècada dels setanta, Kiefer va estudiar informalment amb l’artista Joseph Beuys; però a diferència del seu mestre, no va viure l’experiència directa del trauma històric de l’holocaust. La fotografia, la pintura i l’escultura de Kiefer exemplifiquen el dilema de la representació i la representació històrica en la mesura que l’artista investiga persistentment les preocupacions estètiques i ètiques de "com es pot representar allò que és irrepresentable".

L’atmosfera mitopoètica i malenconiosa de la seva obra és el vestigi d’un procés on l’artista pregunta simultàniament què significa pintar i què significa ésser alemany a l’Alemanya de després de l'holocaust [1]. Sovint, a causa del seu vocabulari pictòric expressionista, l’han alineat amb els "nous salvatges", un terme de l’historiador de l’art Wolfgang Becker que ha estat utilitzat per descriure l’obra d’artistes alemanys com ara Georg Baselitz, A. R. Penk i Markus Lüpertz. Aquest tríptic de gran format, Montsalvat, produït entre el 1981 i el 1994, transforma la superfície uniforme de l’abstracció moderna en un espai que combina i crea una topografia de materials, entre els quals trobem sorra, gira-sols, llavors de gira-sol i corda. Com moltes de les obres de Kiefer inspirades en mites de la càbala, l’alquímia i les llegendes germàniques, Montsalvat, associat al Sant Grial, al·ludeix a la llegenda d’aquest objecte sagrat. El Sant Grial era un símbol de la fe a l’Edat Mitjana i la seva recerca llegendària va ser elaborada al segle XII per escriptors com Wolfram von Eschembach al seu llibre Parsifal. La pintura de Kiefer és una exploració de com actuen les imatges mítiques i sondeja la manera com el mite esdevé història i la història esdevé mite. L’obra també recull una preocupació pel temps mitjançant la incorporació dels canvis en la natura —gira-sols secs— en el procés creatiu.

[1] Lisa Saltzman. Anselm Kiefer and Art After Auschwitz (Nova York i Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1999), p.1-16. Anselm Kiefer Montsalvat, 1981-1994


Fitxa tècnica

Títol original:
Montsalvat
Número de registre:
1459
Artista:
Kiefer, Anselm
Data de creació:
1981-1994
Any d'adquisició:
1998
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Collage
Tècnica:
Pintura, sorra, pipes, fang, corda i altres elements sobre tela
Dimensions:
Tríptic 281,5 x 602 x 5 cm (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Anselm Kiefer, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.