Fons de la Col·lecció

Joan Jonas 'Lines in the Sand', 2002

Lines in the Sand

Línies a la sorra

Fecha:
2002
Tipo obra:
Mèdia instal·lació
Material:
Vídeo monocanal, caixa amb sorra i relleu, guix sobre pisarra, fotografia a les sals de plata, pintura sobre tela i altres materials
Medidas:
Dimensions variables
Procedencia:
Col·lecció MACBA. Fons de l'Ajuntament de Barcelona
Registre núm:
3217

El vocabulari híbrid de Joan Jonas oscil·la entre els llenguatges semiòtic, pictòric i teatral, i integra conceptes rituals i simbòlics com a fenòmens visuals on el gest és objecte de reflexió.
En el seus inicis, les temàtiques de les seves obres parlen d’ella mateixa, del cos de l’artista, els seus avatars, transformacions, deformacions i reconstruccions a través del seu àlter ego, d’abstraccions de la feminitat i de la contraposició de rols sexuals. Més tard, la dramatúrgia del text fa referència a fets històrics, culturalment específics, provinents de la faula o l’epopeia i dels quals Jonas extreu motius universals. La performance Lines in the Sand (2002), realitzada a Documenta 11, es va fer després d’haver acabat la instal·lació i va afegir-hi noves dimensions. La performance i la instal·lació estan basades en el poema èpic Helena a Egipte (1951–1955), on l’escriptora i poeta imatgista H.D. (Hilda Doolittle, poeta i pacient de Sigmund Freud abans de la Segona Guerra Mundial) revisa el mite d’Helena de Troia. El mite original, segons la Ilíada, explica la seducció i el rapte d’Helena a Troia, tot convertint la dona en la causa de la guerra. Tant en el poema d’H.D. com en l’obra de Jonas l’èpica guerra de Troia no succeeix per culpa de l’Helena infidel, sinó per raons més prosaiques com ara les rutes comercials i l’accés a la mar Negra. Helena era a Egipte, i no a Troia, cosa que vol dir que els aqueus i els troians van combatre i es van matar per un fantasma, una falsa il·lusió, un antic arquetip.

En l’obra Jonas escruta els fils entrellaçats del mite, com a representació de l’inconscient i la realitat. Una juxtaposició d’imatges, gestos i textos posen en dubte i contradiuen la dinàmica de la història oficial i el record col·lectiu. Múltiples textos i imatges s’intercalen en les diverses projeccions: preses de les ombres de Jonas i la seva gossa passejant per una platja, imatges d’Egipte (fotografies fetes per la seva àvia en un viatge del 1910), del casino Luxor a Las Vegas, incloses les ruletes i el paisatge del desert veí, així com imatges d’un home i una dona col·locant objectes sobre unes roques es barregen amb diversos textos. D’aquesta manera, dues narratives simultànies s’interposen a les imatges: una fragmentada (Helena a Egipte) i una altra sencera (Pillow Talk, de l’antic poema èpic irlandès The Tain, en el qual un rei i una reina irlandesos discuteixen sobre qui té més possessions, tot manifestant els orígens domèstics i trivials que tenen les disputes sobre propietats). Al mateix temps, els paisatges del text Tribute to Freud, en què H.D. descriu els seus records i pensaments com a projeccions de llum a les parets de l’habitació, augmenten l’atmosfera fantasmagòrica. L’artista crea així un collage d’escenes sobre el poder psicològic i polític d’Helena, que és representada com a metàfora antiga de la propietat i com a justificació de totes les guerres de Troia que han de venir.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Galeria de fotos

  • Joan Jonas 'Lines in the Sand', 2002
  • Joan Jonas 'Lines in the Sand', 2002

Recorreguts

Documents