Carregant...

Line Describing a Cone, 1973

Línia que descriu un con, 1973
Mèdia-instal·lació, Dimensions variables

A finals dels anys seixanta, un nombre d'artistes reconeguts amb formació en escultura, entre els quals hi havia Robert Morris, Richard Serra i Robert Smithson, van adoptar el cinema com a mitjà d'expressió. El seu interès coincidia amb el d'alguns cineastes que exploraven els processos formals del cinema. Line Describing a Cone d'Anthony McCall (St. Paul's Cray, Anglaterra, 1946), projectat per primera vegada a Fylkingen (Estocolm) el 30 d'agost de 1973, va ser un dels treballs pioners d'aquesta línia d'avantguarda. Si bé en un primer moment es va presentar en contextos de cinema independent, aviat es va exposar en museus d'art i es va convertir en una obra clau per al moviment artístic que expandia les arts visuals cap al cinema.

Line Describing a Cone qüestiona totes les convencions cinematogràfiques. L'obra comença amb un punt blanc sobre un fons negre. Després, i durant mitja hora, el punt s'amplia fins que es converteix en un cercle. Mentrestant, el raig de llum entre la pantalla i el projector es visualitza gradualment com una escultura cònica. L'espectador no té un punt de mira únic. No hi ha seients i, per tant, segons com es desplaci entre la pantalla i el projector, la perspectiva del feix de llum canvia.

Line Describing a Cone ha format part de destacades retrospectives. Fins a l'exposició Into the Light: The Projected Image in American Art, 1964-1977, organitzada el 2002 al Whitney Museum of American Art de Nova York, s'havia projectat en format cinema: quan hi havia prou públic, s'engegava el projector. D'aleshores ençà, s'ha presentat en projecció contínua. Altres exposicions on s'ha mostrat són X-Screen: The Expanded Screen: Actions and Installations of the Sixties and Seventies al Museum Moderner Kunst de Viena (2004); Expanded Cinema: Film as Spectacle, Event, Performance al Hartware Medien Kunstverein de Dortmund (2004); The Expanded Eye a la Kunsthaus de Zuric (2006); i Projections: Beyond Cinematic Space a la Hamburger Bahnhof de Berlín (2006-2007).

Anthony McCall ha recuperat el seu treball amb instal·lacions de llum dels anys setanta i hi ha incorporat mitjans digitals. En concret, al 2010, l'artista va fer una nova versió digital del seu film de 16 mm que duia per títol Line Describing a Cone 2.0, i que es va projectar a la Tate Modern de Londres el mateix any.


Fitxa tècnica

Títol original:
Line Describing a Cone
Número de registre:
2488
Artista:
McCall, Anthony
Data de creació:
1973
Any d'adquisició:
2004
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Mèdia-instal·lació
Tècnica:
Pel·lícula 16mm, b/n, sense so, 31 min i fum
Dimensions:
Dimensions variables
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Anthony McCall
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Line Describing a Cone
Line Describing a Cone
Line Describing a Cone
Line Describing a Cone