La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Jung, 2000

Fotografia, 198 x 148 cm

En la seva obra, José Antonio Hernández-Díez incorpora objectes quotidians i d’altres de la cultura urbana i del món dels esports. A través d’elements visualment molt propers com unes sabates esportives o uns monopatins, Hernández-Díez dialoga amb la desigualtat social, la violència, el consumisme i la fascinació per la tecnologia. Un dels seus altres temes d’interès és la contraposició entre religió, superstició i moralitat, que sovint tracta amb irreverència. Les seves instal·lacions juguen amb l’element sorpresa creant associacions inesperades, qüestionen significats socials molt arrelats o evoquen jocs de contraris com mort i vida, natural i artificial o sagrat i profà. Són obres amb un fort element narratiu que es plantegen com un microrelat.

Entre les obres que juguen amb el registre de la vida i la mort, destaca la seva instal·lació San Guinefort, de 1991, que reversiona una llegenda sorgida al segle XIII a la ciutat de Lió sobre un gos que protegia els infants. José Antonio Hernández-Díez va fer dissecar un gos que havia mort al carrer per convertir-lo en l’element central de la seva instal·lació. El col·loca dins d’una vitrina de metacrilat com si es tractés d’una incubadora o d’una relíquia, a la qual insereix quatre tubs de goma fixats a uns guants negres, de manera que l’espectador, en un gest entre clínic, científic i mortuori, pot «manipular» el cadàver del gos. Una mànega connecta la vitrina a una ampolla d’aire comprimit que assegura la conservació de l’animal. La instal·lació posa en contrast materials industrials propis d’un laboratori científic com l’oxígen o els guants de goma amb un element natural i orgànic com és un animal. D’altra banda, planteja també una contraposició entre la visió ancestral que confiava la vida i la seva durada a la divinitat, amb l’asèptica contemporània, que la deixa en mans d’elements com bombones d’oxígen, líquids isotònics, guants de goma i mànegues. El contrast entre el sagrat i el profà és evident. En la primera presentació de l’obra a Caracas el 1991, l’artista va qualificar-la de «nova iconografia cristiana».

Entre les altres obres de la Col·lecció MACBA, a Jung l’artista sobreposa quatre sabatilles d’esport de diferents models i colors que porten, en el seu lateral, alguna lletra com a logo de la marca. Situades una al damunt de l’altra, es pot llegir la paraula «Jung». L’obra forma part d’una sèrie en què l’artista situa sabates d’esport una damunt de l’altra –des de les marques més cares a les més barates– de manera que es llegeixen noms com Marx, Kant, Hume o Mao. La referència a alguns dels teòrics de la cultura moderna a través d’un objecte de consum com és el calçat esportiu denota aquest element de joc de contraris que es troba en moltes obres de l’artista i que li serveix per obrir una bateria d’interrogants. Quin paper juguen les marques en el nostre imaginari? Actuen com a referents universals tal i com en el seu dia ho van fer alguns sistemes de pensament? Com seria el món si construíssim les nostres identitats partint de referents intel·lectuals i no d’objectes de consum?

Vehículos perfectos és una de les altres sèries en les quals Hernández-Díez també pren com a element central un objecte de consum esportiu: els monopatins. Associat al món dels skaters, l’artista els presenta penjats a la paret mostrant la imatge d’un rostre que ha pintat a la seva base. L’artista hi ha pintat adolescents de diferents races amb la cara parcialment coberta amb viseres, gorres o mocadors de manera que només se’ls veuen els ulls. Es tracta de personatges de Caracas que als anys noranta sovint s’havien enfrontat a la policia a la Universitat Central d’aquesta ciutat. L’expressió dels rostres i la selecció dels elements que els cobreixen transmeten un acusat aire de rebel·lió i de marginalitat. En el cas de l’obra del MACBA –Vehículos perfectos (14, 15, 19, 25, 26)–, un d’ells porta un còctel molotov. L’obra condensa algunes de les temàtiques que interessen l’artista com ara les diferències entre cultures, la desigualtat, la repressió i l’autoritarisme.


Fitxa tècnica

Títol original:
Jung
Número de registre:
2619
Artista:
Hernández-Díez, José Antonio
Data de creació:
2000
Any d'adquisició:
2005
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
Fotografia cromogènica
Dimensions:
198 x 148 cm (alt x ample)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit Brondesbury Holdings Ltd.
Copyright:
© José Antonio Hernández-Díez
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.