al

Un vocabulari per a la cultura artística contemporània
Curs-programa de conferències

Cada tardor, el Museu ofereix un curs-programa de conferències amb l'objectiu de proporcionar eines conceptuals de debat sobre les pràctiques artístiques contemporànies del període que abasta la col·lecció del Museu, la segona meitat del segle XX.

En l'edició d'enguany el curs introdueix una variació. En lloc de presentar un programa al voltant d'un tema monogràfic, el programa ofereix, com a primera contribució, una posada al dia del lèxic de la cultura artística del segle XXI. El programa intenta proposar definicions de conceptes centrals i oferir tant una lectura històrica de la trajectòria d'aquests conceptes al segle XX com un apunt prospectiu per tal d'establir els fonaments de la cultura emergent.

Les sessions es presenten com un intent de definir paraules clau, encara que la manera com cada sessió aborda aquesta definició pot variar.

Amb la participació de Douglas Crimp, Jonathan Flatley i Rosalyn Deutsche, entre altres.


Programa

Els dilluns a les 19 h

8 OCTUBRE
Arxiu: l'accés al saber/poder i les alternatives a l'exposició
ALLAN SEKULA. Presentació i rèplica Jorge Blasco

15 OCTUBRE
Pop: ¿un art popular o un art del consum?
JONATHAN FLATLEY. Presentació i rèplica Juan Antonio Suárez

22 OCTUBRE
Performance: ¿la subjectivitat com a construcció estètica?
DOUGLAS CRIMP. Presentació i rèplica Jesús Carrillo

12 NOVEMBRE
Cub blanc: ¿un model de visualitat obsolet?
LEV MANOVICH. Presentació i rèplica Carles Guerra

19 NOVEMBRE
Públic: ¿que hi ha algú?
ROSALYN DEUTSCHE. Presentació i rèplica Marcelo Expósito

26 NOVEMBRE
Document: ¿els avatars del realisme al segle XX i l'art de l'autor-productor? JEAN-LOUIS COMOLLI. Presentació i rèplica Gabriel Villota

10 DESEMBRE
Crítica: ¿entre allò artístic i allò cultural?
NELLY RICHARD. Presentació i rèplica Ana Longoni

17 DESEMBRE
Indústria cultural: ¿L'educació estètica ha deixat de ser el motor de la vida pública de l'art?
Per motius aliens a la organització, la conferència prevista per aquest dia queda anul·lada. Preguem disculpeu les molèsties

Participants

Mari Paz Balibrea. Professora d'Estudis Culturals sobre España al Birkbeck College de la Universitat de Londres.

Jorge Blasco. Director del projecte Cultures d'Arxiu de la Fundació Tàpies.

Jesús Carrillo. Professor de Historia de l'Art de la Universidad Autónoma de Madrid.

Jean-Louis Comolli. Director de cine. Professor a la Universitat Paris viii.

Douglas Crimp. Professor d'Història de l'Art i Estudis Culturals a la University of Rochester, Nova York.

Rosalyn Deutsche. Professora d'art modern i contemporani, teoria feminista i teoria urbana al Barnard College de Nova York.

Marcelo Expósito. Professor de la Facultat de Belles Arts de Conca i de l'Escola Elisava de Barcelona. Docent del PEI.

Jonathan Flatley. Professor d'Història de l'Art i Estudis Culturals a la Wayne State University, Michigan.

Carles Guerra. Artista, crític i comissari independent.

Ana Longoni és Doctora en Arts (Universidad de Buenos Aires), escriptora, investigadora i professora de Teoria dels Mitjans i la Cultura a la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universidad de Buenos Aires.

Lev Manovich. Professor de Teoria de l'Art i nous mitjans artístics a la University of San Diego, Califòrnia.

Nelly Richard. Crítica i historiadora de l'art. Directora de la Revista de Crítica Cultural de Santiago de Xile i del Diplomado en Crítica Cultural (Universidad Arcis).

Allan Sekula. Fotògraf i crític. Professor de fotografia al California Institute of the Arts.

Juan Antonio Suárez. Professor de Literatura Nord-americana a la Universidad de Múrcia.

Gabriel Villota. Professor del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat a la Facultat de Ciències Socials i de la Comunicació de la Universitat del País Basc (Bilbao).

George A. Yúdice. Professor d'Estudis Americans i director del Centro de Estudios para América Latina y el Caribe de la Universitat de Nueva York.

Programes públics MACBA
Tel. 93 481 46 81
programespublics [at] macba [dot] cat

Continguts relacionats

Àudios

Archive: Access to Knowledge/Power and Alternatives to Exhibitions
Pop: A Popular or a Consumer Art?
Performance: Subjectivity as Aesthetic Construction?
The White Cube: an obsolete model of visuality?
Public: is anyone there?
Document et Spectacle
Crítica: ¿entre lo artístico y lo cultural?
The Traffic in Photographs
Archive: Access to Knowledge/Power and Alternatives to Exhibitions
Performance: Subjectivity as Aesthetic Construction?
The White Cube: an obsolete model of visuality?
Document et Spectacle
Crítica: ¿entre lo artístico y lo cultural?

Publicacions