Artista

Gianfranco Baruchello

Gianfranco Baruchello va nèixer a Livorno (1924) però viu i treballa a Roma. Gran experimentador de tècniques i llenguatges, va formar part del moviment d’avantguarda europeu dels anys seixanta. Partint d’una formació com a economista i una inclinació científica (els seus primers treballs professionals van ser com a director de recerca biomèdica), des del 1959 es va dedicar plenament a l’art. El 1962 va conèixer Marcel Duchamp, amb qui va establir amistat, i John Cage, i va entrar en contacte amb l’art pop, l’expressionisme abstracte americà i el nou realisme europeu. El seu treball artístic es va iniciar amb una pintura fragmentada i miniaturista al damunt de grans superfícies blanques on inscrivia signes, escrits i dissenys, sovint fent referència als símbols de la societat consumista i televisiva. En paral·lel, i també des dels anys seixanta, ha desenvolupat una nombrosa producció de films experimentals elaborats com collages amb material procedent del cinema comercial americà i de la publicitat. Durant dècades, Baruchello ha desenvolupat una extensa obra difícilment classificable de pintura cal·ligràfica, producció d’objectes, textos literaris, cinema experimental, cassetes i també operacions agrícoles. Cal destacar la creació de l’Agricola Cornelia S.p.a. el 1973, una propietat agrícola prop de Roma, a la Via di Santa Cornelia, propietat de Baruchello, plantejada com una simbiosi entre producció agrícola, happening artístic i projecte polític. Un projecte actiu fins al 1981 que tenia un clar regust duchampià i de Joseph Beuys. Baruchello ha tingut amistat amb pensadors europeus que han escrit sobre la seva obra com Jean François Lyotard, teòric de la postmodernitat, però també amb escriptors com Italo Calvino, Umberto Eco, Dore Ashton, Nanni Balestrini, Alain Jouffroy i Edoardo Sanguineti, entre d’altres. Des dels anys seixanta, l’obra de Baruchello s’ha exposat a nombroses galeries de ciutats europees i també en institucions com el MoMA de Nova York (1966), el Palais des beaux-arts de Brusel·les (1967), el Kunstverein de Frankfurt (1975), el Musée d’Art moderne de la Ville de Paris (1975) o el Museo Laboratorio d’Arte Contemporaneo de Roma (1997 i 2001). Va participar a la Biennal de Venècia (1976, 1990 i 2013), la Biennal de Cinema d’aquesta mateixa ciutat (2004) i la Documenta de Kassel (1977). El ZKM de Karlsruhe i la Deichtorhallen Sammlung Falckenberg d’Hamburg van organitzar una gran retrospectiva el 2014.

Obres

  • Títol:
    A Trusted Friend of Odysseus
    Data:
    1969
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
  • Títol:
    Never Mind No Mind
    Data:
    1966
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
  • Títol:
    A Trusted Friend of Odysseus
    Data:
    1969
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
  • Títol:
    Never Mind No Mind
    Data:
    1966
    Tipus d'obra:
    Pintura
    Procedencia:
    Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales

    Sense obres en aquest fons.

    • Afegeix al Recorregut

      Inicia sessió

      Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

    • Comparteix

      Per email

    • Comenta

      Inicia sessió

      Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't