al

Cinema, performance, conferències, video i audio

Ubicat a la Capella MACBA, El principi d'incertesa és un intens programa que, a través de conferències, performances, cinema, cicles de vídeo i presentacions d'artistes, analitzarà les múltiples maneres de generar una hipòtesi. Abordar un problema implica construir una o més idees que ens ajudin a pensar la naturalesa d'allò que anomenem món. Entesa des d'aquesta perspectiva, la producció artística contemporània s'ofereix com una gran obertura per especular sobre els diversos aspectes del món, el seu aspecte sensible, la seva dimensió política, la seva capacitat d'establir relacions entre les coses, entre els subjectes i la matèria, etcètera. En definitiva, pensar i generar idees —idees que se'ns apareixen en les formes més diferents— és la gran virtut de l'art.

L'any 1969 l'artista nord-americà James Lee Byars va crear una performance titulada The World Question Center. La idea original –que no va arribar a portar a terme– consistia a situar cent pensadors, científics i artistes en una habitació tancada i convidar-los a fer-se preguntes entre ells que abans s'havien preguntat a si mateixos. La versió final del treball, realitzada per a la radiotelevisió belga, és una performance en la qual Byars contacta amb tots ells per telèfon. El punt de partida d'aquest projecte rau en la mateixa idea: la importància de preservar un espai per formular preguntes i generar hipòtesis. Els títols dels quatre capítols d'aquest debat particular, en què volem transformar l'espai de la Capella durant un mes, s'han agafat de l'obra de Byars –una de les noves adquisicions de la col·lecció i que encapçalarà cadascun dels blocs de programació.

L'espai de la Capella ha estat transformat per a l'ocasió per un altre artista, Tobias Putrih. La seva obra consisteix a analitzar i produir arquitectures efímeres que desenvolupen les nocions d'actor-espectador heretades de la modernitat i les avantguardes. Com a part de la col·lecció, Tobias Putrih ha desenvolupat una obra específica per a l'espai i el programa que volem portar a terme.

La presentació de la Col·lecció MACBA és el marc idoni per propiciar un entorn en el qual quedem exposats a l'esforç ingent de reflexió que suposa la creació artística, cultural o científica. Pascal afirmava que som joncs pensants, gloriosament singulars i singularment vulnerables. Els nostres models de pensament i acció tenen tantes possibilitats com formes, i per això un dels grans reptes que hem d'afrontar consisteix, d'una banda, a crear i mantenir espais on poder exercitar les idees i, de l'altra, a generar situacions que en propiciïn la transmissió. El futur no és sinó l'exercici del pensament.


Programa

Capella MACBA, d'11 a 17:30 h. Dimarts tancat

En què penses?
Del 14 al 24 de maig

Es tracta d'una pregunta directa i senzilla que introdueix un grup d'obres que, d'alguna manera, es relacionen amb la noció d'introspecció, amb el món viscut en solitari. Totes es recreen en les possibles alternatives al solipsisme. És tan complex com necessari pensar en l'existència d'un interlocutor i regir-se per la imaginació abstracta d'aquesta figura difusa sense perdre el sentit de la intimitat. Tanmateix, les coses només tenen vida quan poden aixecar els ulls i retornar la mirada a qui les mira.

Aquesta secció gira al voltant de dos treballs que constitueixen l'eix del programa diürn, Bach Whistled (Xiulant Bach), una obra d'àudio de 45 minuts de l'artista nord-americana Adrian Piper, i el curtmetratge de Jorgen Leth El hombre perfecto, sobre el qual Lars von Trier construeix Las cinco condiciones, cinc variacions de la pel·lícula original en què Leth se cenyeix a les limitacions imposades per von Trier.

Obres de James Lee Byars, Adrian Piper, Jurgen Leth, Babette Mangolte, Antoni Padrós, Samuel Beckett/Alan Schneider, John Baldessari, Johan Grimonprez i Paul Sharits.

És l'autoconsciència una opció suficient?
Del 25 al 31 de maig

L'autoconsciència és aquell estat mental en el qual una persona sap d'un mateix. Es tracta d'una clarividència aparent que ha preocupat per igual l'art, la filosofia i la política. Proposem un programa dedicat a explorar els límits i les possibilitats d'aquest estat de gràcia. Els treballs reunits en aquest capítol s'embarquen en tot tipus de conspiracions destinades a portar al límit aquest estadi de racionalitat preclara. La normalitat es considera aquí el refugi dels empobrits; mentre la interrupció activa d'aquesta normalitat s'eleva a mètode de pensament, ja que la realitat no és mai uniforme.

Obres de Susan Hiller, Michael Snow, Bruce Nauman, Adrian Piper, Dan Graham, Martha Rosler, Robert Filliou, Ernesto Giménez Caballero, James Lee Byars i David Lamelas.

Per què és tan difícil cometre errors útils?
De l'1 al 7 de juny

Renunciar a l'error equivaldria a renunciar a l'emoció de l'imprevist. Errar significa caminar sense un rumb fix, emprendre un viatge en que la raó es desvia del fil d'una lògica argumentada, i es deixa seduir per l'expectativa de trobar alguna cosa insospitada. El programa d'aquesta secció se centra en la invenció de fets i circumstàncies, alguns fins i tot en clau fantàstica. El denominador comú dels treballs presentats és la necessitat continuada d'exercitar la divagació i el deambular com a motor fonamental de la producció d'arguments, idees i imatges.

Obres d'Ann Lislegaard, Craig Baldwin, Matt Mullican, James Lee Byars i un cicle de vídeo comisariat pel col·lectiu Latitudes amb: Jordan Wolfson, Neil Cummings I Marysia Lewandowska, Chris Marker, Marjolijn Dijkman i Mariana Castillo Deball.

A quina velocitat viatja una idea?
Del 8 al 14 de juny

Tots coincidim en el fet que pensar és important. La qüestió és com. Tot i que coneixem el popòsit de l'acció –la salvaguarda de la raó i, per tant, del sentit de les coses–, no n'acabem d'entendre la naturalesa. L'últim bloc del programa se centra en la filosofia, la ciència del pensament a la qual aparentment no podem atribuir cap mena d'utilitat, però sense la qual no podríem pensar la complexitat del món. Aquest grup d'obres ens situa davant de qüestions senzilles: què és una idea?, com es passa d'una idea coneguda a una altra totalment o parcialment nova?

Obres de Roberto Cuoghi, Susan Philipsz, Olaf Breuning, Luke Fowler, Raymond Pettibon, James Lee Byars i un cicle de vídeo comisariat pel col·lectiu WHW amb: David Maljkovic, Dmitry Vilensky, Tigran Khachatryan, Mounira Al Solh, Shahab Fotouhi i Katarina Zdjelar.

Activitats
Capella MACBA a partir de les 19 h

En conversa amb:
Divendres 15 de maig, Rita McBride
Dilluns 18 de maig, Matt Mullican
Dimarts 26 de maig, 18 h, Johan Grimonprez, coorganitzat amb LOOP
Dijous 28 de maig, 18 h, Harun Farocki, coorganitzat amb LOOP
Dijous 4 de juny, Antonio Acín
Dilluns 8 de juny, Deimanta Narkevicius

Performances
Dissabte 16 de maig, Discoteca Flaming Star
Dissabte 23 de maig doble sessió amb Miguel Noguera i Gabriel Acevedo, una idea de PORLAVENA
Divendres 29 de maig, performance de Dora García
Divendres 5 de juny, Ultrashow de Miquel Noguera
Divendres 12 de juny, Spinoza Mondial Reading Performance de Joe Koelewijn i Manuel Klappe

Projeccions
Dijous 21 de maig, Las cinco obstrucciones (2003), de Jorgen Leth i Lars Von Trier
Dimarts 26 de maig, 18 h, Double take (2009), de Johan Grimonprez, premiere a Espanya
Divendres 12 de juny, cicle de vídeo d'entrevistes a filòsofs

Ràdio en obert
Sessions de ràdio moderades per David Casacuberta, 19 h

Dimecres 20 de maig, con Vena (Por La)
Dimecres 27 de maig, amb Anselm Franke
Dimecres 3 de juny, La noche de los zombies, amb Lars Bang Larsen
Dimecres 10 de juny, con Latitudes

Programes públics MACBA
Tel. 93 412 14 13
programespublics [at] macba [dot] cat

Exposició


Continguts relacionats

Àudios

RWM Son[i]a: Entrevista a Chus Martínez sobre "El principi d'incertesa"