al

Programa de cine
Tots els dimecres a les 19 h
Auditori del MACBA

Una decisió: Vaig desar la Leica en un armari. Ja estava cansat d’estar a l’aguait, cercant i de vegades captant l’essència del blanc i negre, intentant saber on és Déu. Faig pel·lícules. Ara parlo amb la gent que es mou en el meu visor.
Robert Frank

L’exposició retrospectiva Robert Frank: Arguments, coproduïda amb la Tate Modern, es completa amb aquest inusual cicle sobre la filmografia de Robert Frank, pràcticament desconeguda al nostre país, que treu a la llum el singular paper que va tenir en la seva trajectòria artística. Robert Frank és conegut per la seva indiscutible aportació a la fotografia de mitjan segle vint. Tanmateix, a la darreria dels anys cinquanta, en el mateix moment que començava a ser reconegut professionalment, va abandonar temporalment la fotografia per convertir-se en cineasta. Aquesta selecció de pel·lícules –en què abasta múltiples formats que van del cinema directe o pseudodocumental a la road-movie o al diari personal– facilita una anàlisi més detallada de la influència decisiva que el cinema va exercir en els aspectes narratius i seqüencials de la seva fotografia. No es tracta d’un capítol aïllat en la seva trajectòria, sinó tot el contrari. A les pel·lícules desenvolupa i radicalitza els interessos iniciats en el seu treball fotogràfic, entre els quals hi ha la reflexió sobre el mateix acte creatiu, la contaminació entre els aspectes temporals i espacials que li ofereixen tots dos mitjans, la fotografia i el cinema, la dicotomia entre realitat i ficció o l’anàlisi sobre la relació entre el record, el llenguatge i les imatges.

Patrocinador de comunicació:
La Vanguardia (lletres blanques sobre fons negre)
gif blanc de 50base 20 alt
Amb el suport de:
gif blanc de 50base 20 alt
MiraSuiza

Programa

Projeccions: els dimecres a les 19 h (excepte el 9 de març que no hi haurà sessió)
Les pel·lícules es projectaran en V.O.

16 DE FEBRER Pull My Daisy
Robert Frank i Alfred Leslie, Estats Units, 1959, 16mm, 28'.

Escrit i narrat per Jack Kerouac, Pull My Daisy marca la irrupció de Robert Frank en el cinema. Aquesta icona de la filmografia nord-americana independent, que documenta la vida quotidiana en un loft al Bowery de Nova York, constitueix una visió clàssica de l’ànima de la generació Beat.

This Song for Jack
Robert Frank, Estats Units 1983, 16 mm, 30'.

This Song for Jack, un cant de cigne en memòria de Jack Kerouac, es va filmar en una trobada de beatniks arran del 25è aniversari de la publicació d’En el camí.

Energy And How To Get It
Robert Frank, Estats Units 1981, 16 mm, 28'.

Aquesta divertida paròdia sobre els documentals, en la qual Frank reflexiona sobre la veritat i la ficció, va tenir com a protagonistes William Burroughs, en el paper de Tsar de l’Energia, i Robert Downey, com un agent de Hollywood.

23 DE FEBRER Moving Pictures
Robert Frank, Estats Units 1994, vídeo, 16’5’’.

Aquest film mut, que zigzagueja entre la fotografia, el metratge trobat, el metratge projectat i la realitat filmada, reflecteix l’interès de Frank per les transicions temporals i espacials entre la fotografia i el cinema. S’hi imposen el silenci i el buit, mentre que la naturalesa inconnexa de la memòria es reordena en seqüències associatives paral•leles a la naturalesa de la imatge fotogràfica.

Me and My Brother
Robert Frank, Estats Units 1965-1968 (reeditada el 1997), 35 mm, 91’.

Aquest primer llargmetratge de Frank, en què contraposa la falsedat amb l’autenticitat i la representació d’un paper amb l’ésser real, és un fals documental que descriu el món interior i exterior de Julius, el germà catatònic del poeta Peter Orlovsky. El film es va reeditar el 1997 per commemorar la mort d’Allen Ginsberg.

2 DE MARÇ Run
Robert Frank, Estats Units 1989, vídeo, 3' 35’’.

Aquest vídeo de Frank, dedicat a la llegendària banda britànica New Order, presenta una trama inconnexa, caracteritzada per la resignació i la solitud. Run és una crida en favor de la desacceleració, les coses pocs elegants i la quotidianitat.

Summer Cannibals / Patti Smith
Robert Frank, Estats Units 1996, 35mm, 5'.

Aquesta potent pel·lícula, rodada en un blanc i negre auster i suggerent, mostra Smith en la seva interpretació, sensual i rugent, de la seva críptica cançó Summer Cannibals.

Candy Mountain
Robert Frank, Suïssa/França/Canadà 1987, 35 mm, 91'.

Candy Mountain, en la qual fan una aparició especial Arto Lindsay, Joe Strummer i Tom Waits, és una road-movie sense pretensions, divertida i càustica, que ens relata la recerca, per part de Julius Brooke, del famós guitarrer Elmore Silk.

16 DE MARÇ Flamingo
Robert Frank, Canadà 1996, vídeo en blanc i negre, 5’.

“És hora de dir unes quantes paraules: sobre la construcció d’una casa, sobre la projecció de diapositives.” La veu de Miranda Dali, lírica i distorsionada, comenta la construcció d’uns nous fonaments per a la casa de Frank a Nova Escòcia, mentre que els vestigis d’un record en blanc i negre flueixen en un ràpid muntatge.

The Sin of Jesus
Robert Frank, Estats Units 1961, 35 mm, 37'.

Aquest segon film de Frank, basat en una narració d’Isaac Babel, és un dels més estilitzats i ret compte que la seva visió cinematogràfica és cada vegada més elaborada. En aquesta paràbola, ombrívola i bergmaniana, Jesús es nega a mostrar-se clement amb una jove i li dóna un àngel de la guarda, que acaba seduït per ella.

OK End Here
Robert Frank, Estats Units 1963, 35mm, 32'.

Aquest impressionant curt sobre l’apatia de les relacions modernes mostra l’interès de Frank per la Nouvelle Vague francesa i Michelangelo Antonioni, però les instantànies cinematogràfiques de la vida urbana responen en bona mesura a l’estil de la seva pròpia sèrie fotogràfica The Americans.

23 DE MARÇ What I Remember from My Visit with Stieglitz.
Robert Frank, Canadà 1998, vídeo, 7'.

Es tracta d’una evocació de la visita de Frank a la residència del fotògraf Alfred Stieglitz, en la qual es barregen la realitat i la ficció en una anàlisi nostàlgica de la interacció entre el record, el llenguatge i les imatges.

About Me: A Musical
Robert Frank, Estats Units 1971, 16 mm, 30'.

Pensada en un principi com una pel•lícula sobre la música, al final About Me es va convertir en un autoretrat irònic en el qual apareixia una jove actriu que interpretava el mateix Frank, com també un gospel punyent cantat per reclusos afroamericans en el corredor d’una presó.

Life Dances On
Robert Frank, Estats Units 1980, 16mm, 30'.

“Les fotografies haurien de funcionar en el cinema com a pauses i finestres que mostren altres èpoques i altres llocs.” Robert Frank Aquest és un film inconnex, metafòric i personal sobre el dol, que proposa una anàlisi definitiva dels límits de la fotografia.

Home Improvements
Robert Frank, Estats Units 1985, vídeo, 29'.

El primer projecte de vídeo de Frank és un diari personal dels fets transcendentals que uneixen la seva vida artística amb la personal.

30 DE MARÇ C'est vrai! (One Hour)
Robert Frank, França 1990, vídeo, 60’.

Un viatge d’una hora pel Lower East Side de Manhattan que capta la sorprenent intimitat de la vida als carrers de Nova York, mentre presenta una barreja imprevisible de casualitat i control.

Last Supper
Robert Frank, Suïssa/Regne Unit 1992,16 mm, 50’.

En un solar buit de Harlem, un grup de novaiorquesos d’elit prepara una festa en honor d’un escriptor, que ha de signar llibres però que no s’hi presenta. Els veïns del barri han de travessar la recepció, mentre que els convidats s’obsessionen sobre la identitat, el prestigi social i l’èxit. Al final, s’entenen les pors i els dubtes de l’escriptor, amb insinuacions iròniques.

6 D’ABRIL Sanyu
Robert Frank, Suïssa/França 2000, vídeo, 27'.

Una recerca que es descriu a ella mateixa. Filmada a París i Taiwan, la pel•lícula és un rèquiem per San Yu, un important artista xinès que va morir a París en l’anonimat. Es tracta d’un film sobre l’art, la història, els somnis i l’amor, que també qüestiona l’autenticitat de les descripcions documentals.

Paper Route
Robert Frank, Canadà/Suïssa 2002, vídeo, 26'.

Vida en moviment. Un matí d’hivern, Frank acompanya l’actiu Robert MacMillan en la seva ruta diària per repartir diaris per les ciutats de la Nova Escòcia rural. Un film ple de sentit de l’humor i lacònic, ins-pirat pel desig de Frank d’entendre millor com viu la seva vida la gent.

Programa produït per la Tate Modern de Londres amb motiu de l’exposició “Robert Frank. Arguments”


Exposició