A Trusted Friend of Odysseus, 1969
Partint de l’art pop i del nou realisme europeu, l’any 1962 Gianfranco Baruchello va iniciar les seves pintures amb constel·lacions d’imatges al damunt de grans superfícies blanques. El seu amic Marcel Duchamp va escriure sobre ell: «Un artista que admiro molt. Ell pinta grans pintures blanques amb coses diminutes que s’han d’observar de molt a prop.» Baruchello va trobar la seva forma estètica particular en l’hàbit d’acumular grans quantitats de dades i elements procedents d’orígens tan diversos com la publicitat i la cultura popular, però també de tractats filosòfics i científics. Com ja havia fet l’art pop, era una forma de fagocitar el «soroll» constant d’imatges de la cultura de masses. Reduida a un tamany diminut, i com ja havien fet el surrealisme i el dadaisme, la realitat es mostra en una nova dimensió. Les obres de la Col·lecció MACBA, realitzades el 1966 i el 1969, mostren ja tots aquests elements.
Davant la impossibilitat de digerir la infinita complexitat d’informació que va emergir en la nova cultura de masses dels anys cinquanta i seixanta, Baruchello construeix una sèrie d’universos microscòpics amb innombrables fragments d’imatges que circulen en un espai descentralitzat i no jerarquitzat, un espai no euclidià. Hi emergeixen els seus mites particulars, tant artístics i literaris com polítics: l’amor, la dona, la casa, els amics, els jardins, Duchamp, Lacan, els automatismes psíquics, l’anatomia humana, l’erotisme, la genitalitat... tot amagat sota una narrativa i unes seqüències d’imatges repetitives. Amb una aparença de còmic, sovint plantegen algunes de les contradiccions de l’economia capitalista i aborden algunes de les tragèdies polítiques i històriques del nostre temps. Personatges de la història o de la política són transformats en protagonistes dels seus contes èpics.
En una entrevista amb Tommaso Trini l’any 1975, l’artista explicava: «Estic obligat a usar fragments de coses. Per què faig quadres amb imatges diminutes? Perquè dins n’hi pots trobar més. […] Per a mi, dues paraules es transformen en 22.000 quan es tracta d’abastar un fragment d’una realitat tan complexa.» I afegia: «Les imatges mai són accidentals.»
Fitxa tècnica
- Títol original:
- A Trusted Friend of Odysseus
- Número de registre:
- 5189
- Artista:
- Baruchello, Gianfranco
- Data de creació:
- 1969
- Any d'adquisició:
- 2014
- Fons:
- Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
- Tipus d'objecte:
- Pintura
- Tècnica:
- Esmalt i tinta sobre alumini
- Dimensions:
- 40 x 40 cm (alt x ample)
- Crèdits:
- Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a María Entrecanales
- Copyright:
- © Fondazione Baruchello
- Recursos d'accessibilitat:
- No
La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.
Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.
Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.